Kvalitet

Når man opsøger en behandler, er det vigtigt, at man oplever positive forandringer og en positiv udvikling i forhold til de smerter eller det ubehag, man har. Desværre er dette ikke altid situationen,og mange patienter oplever meget lange behandlingsforløb med meget lille effekt. Udfordringen er blandt andet, at flere behandlere, som med så mange andre professioner, med årene bliver en smule vante, og at behandlingen bliver lidt en rutine. Det er helt normalt og kan fungere fint. En sådan ’hyldevare’, hvor behandleren gentager en række standardgreb, er dog oftest ikke hensigtsmæssig, når patientens specifikke forhold ikke indtænkes i behandlingen.

Man kan derfor med fordel anvende tre forskellige parametre som en kvalitetsmodel, hvormed man kan vurdere den enkelte behandling. Denne tilgang er med til at skabe en sikkerhed for, at du har fået den rette kvalitetsmæssige behandling og modtager en grundlæggende god ydelse. Modellen består helt enkelt af tre dele, som er følgende:


• Inddragelse, planlægning og undersøgelse
• Behandling og effekt
• Efterfølgende rehabilitering

Inddragelse, planlægning og undersøgelse
Når man som patient møder ind til behandlingen, er det vigtigt, at behandleren helt konkret undersøger effekten af sidste behandling og så vidt muligt inddrager patienten i tankerne om, hvad der skal ske fremadrettet. Det er vigtigt, at behandleren er fysisk tilstede og mærker på patienten for at finde ud af, hvad der er sket og effekten heraf. Patienthistorien er vigtigt, men det er ikke alle, der med lethed kan beskrive eller mærke, hvad der er galt eller, hvor komplikationerne sidder i vævet. Det er derfor vigtigt, at behandleren tager ejerskab og anvender sin viden til at undersøge, hvad der sker, planlægge sammen med patienten, hvad den bedste vej fremad er og altid inddrage patienten.


Behandling og effekt
De to ting skal bare gå hånd i hånd, og det er vigtigt, at man som patient ikke glemmer, at man rent faktisk betaler for en service, som meget gerne skal virke. Det er ligesom formatet. Det er derfor vigtigt, at man mærker efter. Virker behandlingen?

Der er to tommelfingerregler, som man kan anvende:
• Hvis man betaler for en behandling, og effekten svarer til betalingen, så er det rigtig godt. Betaler man for en behandling, men effekten ikke svarer til det, man betaler, så kan man da overveje, om den valgte behandling er den rigtige vej at gå.
• Effekten af behandlingen skal være der med det samme. Ideen om at effekten af en behandling først kommer efter 5 eller 10 ganges behandling, er helt skørt. Betaler man for en behandling, skal man mærke effekten med det samme. Sker dette ikke, bør man igen overveje, om man er hos den rigtige behandler.


Efterfølgende rehabilitering
Når man er færdig med den konkrete behandling, er det vigtigt, at man efterfølgende indtænker positive forandringer i ens arbejde eller hjem. Har man haft ondt i nakke/øvre ryg igennem længere tid, og sidder meget statisk på arbejde, så kan man overveje nogle forskellige mindre tilrettelser og små bevægelser igennem dagen for at mindre det statiske tryk. Det er vigtigt, at der sker en efterfølgende forankring i ens hverdag, hvis der er tale om et gentagende problem, så man mindsker risikoen ved et tilbagefald.